Teme

Tamna strana umjetnosti: dilanje krivotvorinama unosnije od droge

Petra Jurić 17:40 • 28.09.2016 Vrijeme čitanja 9 minuta
Petra Jurić/20minuta

Kada biste zakoračili na izložbu “Ljepota lažnog sjaja” bez obrazloženja da ćete pred sobom ugledati krivotvorene umjetnine, ne biste ni primijetili da s tim umjetničkim djelima nešto nije u redu.

Ova jedinstvena podzbirka Kriminalističke zbirke po prvi je puta predstavljena hrvatskoj javnosti i prva je izložba takvoga karaktera u zagrebačkom Muzeju policije. Čini ju šezdesetak krivotvorina, od čega su izložene 53 slike i 4 skulpture.

Edo Murtić, Zlatko Prica, Ljubo Ivančić i Mersad Berber umjetnici su čiji se radovi i/ili stil najčešće kopiraju.

Majstorski izrađene, no ponekad i s nešto manje uspjeha, krivotvorine su koncept koji se temelji na neiskorjenjivoj moralnoj prljavštini, kao i svako drugo crno tržište.

To je rad bez nadahnuća, naposljetku-grijeh, stoji u ulomku iz knjige “Večernji akt” Pavla Pavličića, kojim je započelo predstavljanje izložbe u Muzeju policije, na kojemu su sudjelovali voditelj Muzeja Željko Jamičić, povjesničarka umjetnosti Iva Koerbler, dr. Dean Savić, voditelj Službe organiziranog kriminaliteta MUP-a te Darko Trupković, pomoćnik ministra kulture i načelnik Uprave za zaštitu kulturne baštine.

Petra Jurić/20minuta

Edukativna izložba za nula kuna

Željko Jamičić naglasio kako je ovo najjeftinija izložba koju su dosad napravili. Naime, na nju je potrošeno- nula kuna. Na ideju je došao prije 15 godina, kada je talijanska policija napravila putujuću izložbu krivotvorenih umjetnina.

Posebnu zahvalu uputio je Josipu Vrbiću, koji se u to vrijeme posebno angažirao da krivotvorena djela nakon pravomoćnih sudskih presuda ne idu na uništavanje već da se dodijele Kriminalističkoj zbirci Muzeja policije.

Svrha ove izložbe nije dati krivotvoriteljima njihovih pet minuta slave, već je cilj podići razinu svjesnosti i opreznosti kod građana koji kupuju umjetnine svih vrsta. Edukacija je najsnažniji alat u borbi protiv crnog tržišta koje zatamnjuje sve više sfera naših života.

Petra Jurić/20minuta

Ne krivotvore se samo poznata djela autora odnosno ne stvaraju se samo kopije postojećih djela. Krivotvoritelji se uz to, vjerojatno u nekom trenutku nove odvažnosti i inspiracije nakon silnog kopiranja do najsitnijih detalja, upuštaju u stvaranje tzv. potpunih krivotvorina.

Radi se o potpuno “novim” djelima gdje krivotvoritelji oponašaju umjetnikov stil ili tehniku, a prividan izgled starine postižu umjetno proizvedenom korozijom, patinom, crvotočinom i drugim postupcima.

Tko su krivotvoritelji?

To su vrsni stručnjaci i umjetnici koji osluškuju želje i potrebe imućnih kupaca te u skladu s potražnjom kreću u proizvodnju krivotvorina. Zanimljivo je da najčešće kopiraju najmanje ambiciozne radove poznatih autora, čime žele izbjeći preveliku pažnju stručnjaka koji bi se upuštali u detaljnije analize djela.

Dobrostojeći pripadnici društva dat će sve za jednog Murtića, Bakića ili Berbera, nerijetko im dajući važnost statusnog simbola. Mnogi možda još uvijek nisu svjesni da na njihovim zidovima vise tek vrhunski falsifikati.

Ova izložba dokaz je da se “tamna strana” umjetnosti širi među povjesničarima umjetnosti i drugim ljudima iz struke koji pridonose cirkulaciji krivotvorina potpisivanjem certifikata kojima im daju lažnu vjerodostojnost.

Petra Jurić/20minuta

To je potvrdila i povjesničarka umjetnosti Iva Koerbler, izrazivši nezadovoljstvo nedostatkom suradnje među institucijama kako bi se lakše stalo na kraj razvoju sivih područja umjetnosti. Ustanovila je kako naše suvremeno slikarstvo vapi za bazom podataka kojom bi se olakšalo prepoznavanje krivotvorenih djela.

Iva Koerbler

Postoje majstori koji u radionicama uokviruju umjetnine i vrlo često više znaju o antikvitetima, umjetninama i krivotvorinama od mojih kolega i mene. Dakle, trebali bismo se zapravo svi zajedno povezati i biti si zaista u pravom pojmu kolege, prijatelji, zaboraviti svoje taštine. Posebno velik problem javlja se kad među kolegama veliki znalac premine i onda to njegovo/njezino znanje nije preneseno. Trebali bismo raditi na tome, da svatko od stručnjaka izabere nekoga od mlađih kolega kome će prenijeti svoje znanje i da konačno u ovoj državi počne funkcionirati tržište umjetnina.

Jedan umjetnik, kojega nije željela imenovati, istaknuo je kako je isplativije “dilati” umjetninama nego kokainom ili heroinom. To zaista i jest tako. Prema podacima MUP-a, na godišnjoj razini u Hrvatskoj nestane dvjestotinjak umjetničkih djela, a čak 80 posto od toga su umjetničke slike.

Kako sugeriria geslo jedne visoke škole, kultura zaista znači biznis, a o tome je govorio i pomoćnik ministra kulture Darko Trupković:

To je kod nas problem koji je tek negdje na početku. Međutim, u Europi je ilegalno tržište umjetnina, koje uključuje i krivotvorine, stvarno jedan veliki i unosan biznis i mislim da svi naši građani zaslužuju to da ne budu prevareni.
Petra Jurić/20minuta

Kako je svaki od ovih govornika i istaknuo, ključ je u povezivanju stručnjaka i čvrstoj međusobnoj suradnji. Netko će možda pomisliti- što policija može znati o umjetnosti?

Možda ne znaju svi, ali znaju oni koji se za to specijaliziraju i predano rade na razbijanju lanaca krijumčarenja i preprodaje krivotvorina, ali i skupocjenih originala.

Dr. Dean Savić

Gledajući širi kontekst problematike, radi se o kaznenim djelima koja predstavljaju veliku opasnost za naše kulturno i povijesno naslijeđe. Zato se mi toj problematici ozbiljno posvećujemo i vjerujem da smo u tome i uspješni. To stvarno nije lako, ključna je specijalizacija, a mi imamo posvećene ljude koji vole svoj posao i rezultat njihovog rada je ova izložba. Izložba nosi naziv “Ljepota lažnog sjaja” i taj lažni sjaj krasi sve ove izloške, ali nemojte da vam to smeta, uživajte kao da se radi o neprocjenjivim djelima.

Kupci, pripazite na ove faktore

Naličje umjetničkog djela često skriva mnogo više od onog lijepog lica koje inicijalno i privlači kupca. Ukoliko se krivotvoritelj nije pretjerano bavio stražnjom stranom neke slike, upravo će ona poslužiti kao “vrelo istine” i lakše će biti otkriven.

Bez dokumentacije o podrijetlu umjetnine nemojte ništa niti kupovati. Time ćete izbjeći upadanje u probleme ako se ispostavi da je djelo ukradeno, krivotvoreno ili na neki drugi način ilegano nabavljeno. Budite sumnjičavi, kako kažu iz MUP-a, prema svim umjetninama čije podrijetlo ne možete potvrditi jednim telefonskim pozivom.

Petra Jurić/20minuta

Najsigurnije je kupovati od uglednih prodavača koji imaju čistu povijest. Naravno, i kod njih može biti kukolja, a da to ni ne znaju. Posebno je riskantno kupovati umjetnine preko interneta jer priložena fotografija djela ne mora značiti apsolutno ništa.

Ako je djelo osobito skupo, svakako zatražite forenzičku analizu. Ako dobijete odbijenicu od prodavača, on bi ju trebao dobiti i od vas.

Petra Jurić/20minuta

Kada kupujete djelo poznatog slikara, budite upućeni u njegov opus. Tako ćete izbjeći kupnju nečega što taj umjetnik možda nikada nije ni naslikao, već je krivotvoritelj izradio tzv. potpunu krivotvorinu.

Na stranicama MUP-a možete provjeriti za kojim se umjetninama traga i tako riješiti dilemu koju možda imate o umjetnini koja je došla do vas.

Postoje brojni načini da se utvrdi lažna izvrsnost, a što je još bitnije, postoje i ljudi koji se protiv nje žele boriti.

Od kolekcija do crnog tržišta prođe 200 umjetnina godišnje

Newsletter

Facebook komentari